استادیار آموزشی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بیرجند، ایران
چکیده
بیش از 70 درصد از تصمیمات خرید، در محل فروش گرفته میشود. معمولا یک مشتری در کمتر از 90 ثانیه تصمیم خود را در مورد خرید محصول میگیرد. بستهبندی مناسب سبب جلب توجه به محصول و تقویت تصویر ذهنی آن میشود. عناصر موثر بر بستهبندی شامل ویژگیهای اطلاعرسانی (مندرج روی بستهبندی) و ویژگیهای بصری (شکل، گرافیک و رنگ) میباشد. زرشک بیدانه بومی ایران است و خراسان جنوبی 95 درصد زرشک دنیا را تولید میکند. این محصول نقشی اثرگذار بر اقتصاد کشاورزی این استان دارد. زرشک به دلیل خواص درمانی متعدد، به میوه طول عمر شهرت دارد. تنها 20 درصد زرشک تولیدی در قالب بستهبندی پلاستیکی عرضه میشود؛ که علاوه بر معایب متعدد، این نوع بستهبندی فاقد هر گونه جلوه بصری یا اطلاعرسانی میباشد. درج اطلاعاتی نظیر مبدا تولید محصول (نام و نام خانوادگی و شماره تلفن کشاورز، آدرس روستا و باغ)، ارزش تغذیهای، نحوه نگهداری بعد از بازکردن، خواص اصلی محصول، شعار واحد و پر معنا، یادداشت تشکر، نمادهای استاندارد ملی و بینالمللی به همراه استفاده از طرحهای گرافیکی خلاقانه و رنگهای جذاب روی بستهبندی باعث جلب بیشتر اعتماد مشتری و در نتیجه فروش بیشتر زرشک میشود. بدون شک، برگزاری دورههای آموزشی کاربردی برای زرشککاران، تشکلهای ذیربط، صاحبان صنایع، متخصصین و مدیران مربوطه، به بهبود روند بازاریابی این محصول مهم کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله، بر اساس منابع کتابخانهای، مولفههای موثر بر بستهبندی زرشک، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.