بیماری نماتد ریشه گرهی زرشک در خراسان جنوبی: شناخت، پراکنش و کنترل

نوع مقاله : مقاله علمی ترویجی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاهپزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، بیرجند، ایران.

2 عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

3 پژوهشگر بخش تحقیقات منابع طبیعی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، بیرجند، ایران.

چکیده

شرایط اقلیمی خاص استان خراسان جنوبی و کاشت زرشک در سطح وسیع، به عنوان یکی از مهم­ترین محصولات باغی منطقه، موجب شده که این محصول جایگاه ویژه­ای را در اقتصاد خانوارهای روستایی به خود اختصاص دهد. بیماری نماتد مولد گره ریشه، یکی از مهم­ترین عوامل خسارت­زا، با دامنه میزبانی وسیع روی گیاهان است. زرد شدن برگ­ها، ضعف درختچه­ها، خشکیدگی برخی شاخه­ها، کاهش تولید میوه و کاهش حجم شاخسار و گاهی عدم رنگ­پذیری مناسب میوه، از نشانه­های این بیماری به شمار می­آیند. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش صورت گرفته در سال­های 1395 تا 1398، آلودگی درختچه‌های زرشک در استان خراسان جنوبی به طور متوسط، 3/9 درصد بوده است. شهرستان بیرجند با حدود 30 درصد، بالاترین میزان آلودگی و شهرستان زیرکوه با 4 درصد کمترین میزان آلودگی را داشته است. بر اساس داده­های نقشه پراکنش بیماری و با استفاده از راهکارهای بهداشتی و مدیریت باغ می­توان انتشار بیماری به سایر نقاط استان را مدیریت نمود.

کلیدواژه‌ها