بررسی الگوی همگرایی دانش بومی و دانش نوین مصارف درمانی عناب

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی،سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی،مشهد،ایران

2 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی،مشهد،ایران

چکیده

چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی الگوی همگرایی دانش بومی و دانش نوین مصارف درمانی عناب است. روش تحقیق از نوع کیفی و با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 27 نفر از متخصصان حوزه کشاورزی و طب ایرانی با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع انجام شد. یافته ها نشان داد شش طبقه هسته‌ای شامل عوامل علی(فقدان آگاهی جامعه نسبت به اهمیت دانش بومی و لزوم احیای آن، رشد یک‌سویه دانش نوین و کاربرد آگاهانه دانش بومی)، شرایط زمینه‌ای (زمینه مناسب فرهنگی در گرایش به دانش بومی و توسعه آن و نیز وجود تجارب ارزنده از نسل گذشته و سالمندان فعلی)، شرایط مداخله‌گر(تغییر نگرش، سیستم نظارتی ناکارآمد و نفوذ جریان‌های فکری در تقابل با دانش بومی)، راهبردها (تطبیق دانش بومی و دانش نوین، ایجاد سیستم نظارتی کارآمد و ایجاد فرصت آموزش برای آحاد جامعه و انتقال دانش بومی) و پیامدها (ایجاد تصویر مطلوب از دانش بومی، ارتقا جایگاه دانش بومی و بقای دانش بومی) میباشند. نتایج این تحقیق بر احیا، تقویت، ذخیره و جمع‌آوری دانش بومی مصارف درمانی عناب به‌عنوان گنجینه‌ای ارزشمند تاکید دارد. کارکردهای تلفیقی دانش بومی و دانش نوین مصارف درمانی عناب استفادة بهینه از منابع و ارتقا سطح زندگی را به دنبال دارد.
 

کلیدواژه‌ها