مولفه های موثر بر بسته بندی زرشک

نوع مقاله : مقاله علمی ترویجی

نویسنده

استادیار آموزشی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بیرجند، ایران

چکیده

    بیش از 70 درصد از تصمیمات خرید، در محل فروش گرفته می­شود. معمولا یک مشتری در کمتر از 90 ثانیه تصمیم خود را در مورد خرید محصول می­گیرد. بسته­بندی مناسب سبب جلب توجه به محصول و تقویت تصویر ذهنی آن می­شود. عناصر موثر بر بسته­بندی شامل ویژگی­های اطلاع­رسانی (مندرج روی بسته­بندی) و ویژگی­های بصری (شکل، گرافیک و رنگ) می­باشد. زرشک بی­دانه بومی ایران است و خراسان جنوبی 95 درصد زرشک دنیا را تولید می­کند. این محصول نقشی اثرگذار بر اقتصاد کشاورزی این استان دارد. زرشک به دلیل خواص درمانی متعدد، به میوه طول عمر شهرت دارد. تنها 20 درصد زرشک تولیدی در قالب بسته­بندی پلاستیکی عرضه می­شود؛ که علاوه بر معایب متعدد، این نوع بسته­بندی فاقد هر گونه جلوه بصری یا اطلاع­رسانی می­باشد. درج اطلاعاتی نظیر مبدا تولید محصول (نام و نام خانوادگی و شماره تلفن کشاورز، آدرس روستا و باغ)، ارزش تغذیه­ای، نحوه نگهداری بعد از بازکردن، خواص اصلی محصول، شعار واحد و پر معنا، یادداشت تشکر، نمادهای استاندارد ملی و بین­المللی به همراه استفاده از طرح­های گرافیکی خلاقانه و رنگ­های جذاب روی بسته­بندی باعث جلب بیشتر اعتماد مشتری و در نتیجه فروش بیشتر زرشک می­شود. بدون شک، برگزاری دوره­های آموزشی کاربردی برای زرشک­کاران، تشکل­های ذیربط، صاحبان صنایع، متخصصین و مدیران مربوطه، به بهبود روند بازاریابی این محصول مهم کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله، بر اساس منابع کتابخانه­ای، مولفه­های موثر بر بسته­بندی زرشک، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.  

کلیدواژه‌ها